Friday, July 13, 2007

Apa ada pada nama (2)

Suatu hari di bulan Apil 2007, precint 11, Putrajaya.

Petang itu aku membawa keluargaku menghadiri majlis harijadi anak Zulaimi, rakan sepasukanku di CNO. Sambil menjamu selera dan menonton Pirates of The Carribean Dead's Man Chest di televisyen, aku melihat para tetamu datang dan pergi bersilih ganti. Tiba-tiba kehadiran seorang tetamu yang datang bersama isteri dan anaknya (tak payah jadi Matt Parkman, okey?) menangkap perhatianku. Rupanya seperti yang pernah ku lihat tapi di mana yaaa? Dia merenung mukaku dan aku merenung mukanya. "Macam kenal," katanya. "Kau ni FKE dulu kan?" aku terus bertanya. "Ha ah," jawabnya sambil tersenyum. "Aku Bad la," aku mengingatkan dia. Terus dia ingat; dan jangan tanya kenapa dia boleh ingat Bad ni. Dia pun menyebut nama dia; Zulhilmi dan kami meneruskan perbualan sebagai rakan lama. Tapi nama itu langsung tidak pernah melekat dalam kepala aku.

Sewaktu aku bangun untuk mengambil makanan untuk kali yang ke ... aku tak ingat... dia pun turut bangun mengambil makanan. Kesempatan yang ada, berjauhan sedikit dengan orang lain, aku bertanya lagi "kat FKE dulu budak-budak ni tak panggil kau dengan nama kau, kan?". "Ha ah," perlahan dia menjawab. "Apa budak-budak ni panggil kau dulu?" aku mendesak. "Errr, Putung," lagi perlahan naa suaranya. "AAAAA, ..." kemudian dengan perlahan aku menyebut "Putung... yang itu aku ingat laaaa". Aku tak pasti samada isterinya pun tahu nama panggilannya itu. Jadi, Putung @ Zulhilmi ini sekarang adalah orang kerajaan dan duduk di sebelah rumah Zulaimi di Putrajaya...

Apa nama panggilan aku waktu dahulu yang membuatkan rakan-rakan lama mengingati aku? Hehe, sewaktu sekolah rendah, rakan-rakanku memanggil aku Badut. Biasa la budak-budak. Tapi nama itu tak kekal. Di sekolah menengah, ada seorang rakanku yang suka melabel orang dan dia cuba memanggilku Mat Belia-Belia kerana cermin mata aku dan jugak kecenderungan aku memegang jawatan dalam persatuan di sekolah. Tapi nama itu jugak tidak kekal apabila dia mengetahui aku meminati aliran muzik yang sama dengannya. Jadi? Tiada. Maka tiadalah perlu bersembunyi dengan sesiapa mengenai sejarah hidup aku hehehe.... Yaa, hidup bebas merdeka tanpa nama yang mengarut!!!

2 Comments:

Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Masa aku sekolah menengah ada seorang mamat ni panggil aku 'kowor'. Cheh! Tak glamer langsung!

9:38 AM, July 16, 2007  
Blogger JBM8141 said...

bp
haha mesti ada sebab tu. err kowor tu apa?

9:12 AM, July 28, 2007  

Post a Comment

<< Home