Sunday, June 04, 2006

CRASH

Minggu lepas aku tengok dvd Crash. Nak jugak tahu apa kelebihan filem ini yang tak memenangi kategori-kategori lain tapi menang Filem Terbaik. Kesudahannya, aku fikirkan aku tahu apa yang aku lihat dan dengar tetapi sebenarnya aku tak tahu. Filem ini bukanlah filem yang sempurna untuk menerangkan kita tentang kehidupan tetapi itulah yang berlaku di dalam kehidupan. Lihatlah, mana satu watak anda di dalam filem ini.

2 watak yang aku rasa begitu dekat dengan aku ialah Officer Hanson, seorang polis yang jujur dan baik dan ingin membetulkan keadaan sekeliling yang dia rasa salah dengan cara yang dia rasa betul sebetul-betulnya(dalam tempoh masa yang amat singkat, dia telah membuat satu pertimbangan yang silap dan membawa kepada kesalahan yang amat besar) dan Daniel yang mempunyai seorang anak perempuan, bekerja keras sehingga lewat malam dan berusaha untuk menjauhkan anaknya dari segala bahaya. Aku rasa terseksa melihat dia meraung ketika Lara, anak kesayangannya, ditembak ketika cuba menyelamatkan Daniel. You try to bring her away from danger, but remember, danger sometimes would eventually find its way to you. Minta maaf, di bawah ini penuh dengan spoilers...

Aku sangkakan
1. Officer John Ryan adalah seorang yang hidup dengan penuh kebencian terhadap mereka yang bukan kulit putih; hanya kerana mereka tidak berkulit putih.

2. Daniel adalah seorang penjahat hanya kerana aku mendengar kata-kata yang diucapkan oleh Jean yang cantik (aku perlu selalu tengok cermin selepas ini. Muka dan kepala aku dan Daniel lebih kurang je, skinhead, cuma dia kulit putih, aku kulit gelap).

3. pemandu van berbangsa Korea itu adalah orang baik hanya kerana aku dan dia sama-sama orang Asia.

4. Shereen, anak seorang Parsi , bekerja kilang atau sewaktu dengannya hanya daripada kata-katanya bahawa dia bekerja shift malam.

5. Officer Hanson berani bertanggungjawab ke atas setiap tindakannya.

6. Anthony buat apa sahaja untuk dapatkan duit.

7. Officer Ryan meninggalkan Christine mati terbakar di dalam kereta.

8. Brendan Fraser akan buat lawak.

9. banyak kematian dalam filem ini (cis, antara saat mendebarkan ialah ketika bapak Shereen terjumpa alamat rumah Daniel dan menunggunya pulang dari kerja).

10. Officer Ryan membalas dendam ke atas Officer Hanson hanya kerana kata-katanya yang menjadi tag filem ini. 'You think you know who you are. You have no idea.'

Memang patutlah aku dihantar ke sini.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

12:53 AM, July 22, 2006  

Post a Comment

<< Home