Thursday, September 11, 2008

Perception Test

Singapura 2002

Aku dan Azizi Asraf melangkah meninggalkan dewan persidangan di Hotel Marriot dan menuju ke arah tenggara. Jam telah menunjukkan hampir 12 tengahari. Jumaat. Berdasarkan penerangan dari rakan kami, ada masjid di sepanjang Orchard Road ni. Cuma kami tak tau, jauh atau tidak dari hotel tersebut. Takkan kami nak tinggalkan solat Jumaat, kan, kalau dah ada masjid yang boleh dijejaki? Sampai di suatu simpang, kami lihat ada papan tanda belok ke kiri menunjukkan 'Masjid'. Alhamdulillah. Tapi selepas beberapa ketika, masih tidak kelihatan masjid yang dicari. Rupa-rupanya Masjid Al-Falah terletak di tingkat bawah sebuah bangunan komersial yang aku pun tak ingat namanya. Bukannya ada kubah macam masjid lain.

Cukup gembira melihat umat Islam yang tidak seramai di Malaysia itu bersama-sama menghidupkan masjid di tengah-tengah kota Singa ini. Ada juadah yang dijual untuk makan tengahari tetapi aku dan Azizi sudah merancang untuk makan percuma di hotel. Sewaktu aku melangkah ke tempat mengambil wudu', seorang remaja Cina melangkah masuk ke kawasan itu. Dengan jeans, t-shirt dan fesyen rambut seperti kebanyakan remaja Cina yang biasa kita lihat, dia terus menuju ke tandas masjid. 'Eh, selambanya dia ni, kurang ajar betul,' hati kecil aku berkata. Agaknya inilah nasib Islam di Singapura. Dihimpit dan dipandang rendah. Memandangkan orang lain pun buat tak tahu, aku terus duduk (ada tempat duduk) dan mula mengambil air sembahyang. Selesai mengambil wudu', aku menoleh ke kiri dan melihat remaja Cina tadi mengambil wudu' di sebelah aku. Aduhai, jahatnya aku...rasa macam kena lempang.

Singapura (lagi) 2007

Selesai sahaja kelas di Alexandra Park tengahari Jumaat itu, kami terus menuju ke perhentian bas dan mengambil bas ke Queensway, turun di Masjid Mujahidin untuk solat Jumaat. Lebih baik solat dulu, takut terkejar-kejar nanti kalau kami dahulukan makan. Setelah berada di dalam bas, baru kami perasan Faisal dan Shah tidak bersama kami. Pasti mereka makan dahulu.

Selesai makan, mereka bergegas ke perhentian bas. Mereka sedikit cemas melihat kami tiada di situ. Mungkin terdengar perbualan mereka yang mengharapkan masih ada bas lalu di situ, seorang pemuda Melayu menegur mereka. "Nak pergi mana?," tanya pemuda tersebut. "Nak pegi masjid Mujahidin, bang. Kawan-kawan kami semua dah pegi. Ada lagi tak bas yang pergi sana sekarang? Dah dekat Jumaat ni," tanya Faisal. "AA jangan risau, kat sini bas banyak lalu," jawab pemuda tadi, ramah. Dia pun bercerita tentang masjid di singapura dan pengangkutan awam Singapura yang memang diketahui cekap dan boleh diharap.

Tak lama kemudian, sebuah bas tiba. Pemuda tadi memberitahu "Haaa bas ni boleh pegi ke Masjid Mujahidin.". Faisal dan Shah pun berlari kearah bas yang berhenti. Faisal menoleh ke belakang. Pemuda tadi masih duduk di perhentian bas. "Bang, tak naik sekali?" tanya Faisal. "Errrr....saya lain," jawab pemuda tersebut. Faisal tengok Shah, Shah tengok Faisal.

*****************************************

Aku bukan nak bercerita pasal Singapura. Ia boleh berlaku di mana-mana. Apatah lagi di Dubai ni. Maha Suci Allah yang menjadikan manusia dari pelbagai bangsa dan rupa. Hanya hati kita yang kelam ini yang menyucikan apa yang kita suka dan mengharamkan apa yang kita benci. Ramai yang anggap datang ke tempat seperti Dubai ini hanya untuk mengumpul duit. Pertumbuhan ekonomi di Dubai, yang berlawanan arah dengan pertumbuhan rambut di kepala aku, menarik manusia dari seluruh dunia untuk mencari bahagian masing-masing. Tapi seperti yang pernah aku katakan kepada seorang sahabat, semua orang mencari harta, tetapi tak semua orang mencari rahmat Allah. It's everywhere.

Oh ya. Aku di Dubai sekarang sejak 24 Ogos yang lalu. Sampai bila? Aku tak tau. Tapi aku tak bercadang nak melihat anak-anak aku mengambil UPSR di sini (jangan tanya kat sini ada UPSR ke? Lu pikir la sendiri). Kalau rezeki aku lama di sini, lamalah aku di sini. Tugas aku ialah tie the camel and then pray. If this is a scene in The Pursuit of Happyness, I would say "This part of my life... this part right here? This is called "Independent". Why? I'll tell you later. Am I still not happy with my life? That's a perception test for you to take.

Untuk kawan-kawan di Celcom (dan sebelumnya di TMTouch), sekali lagi aku mengucapkan berbanyak terima kasih atas segala-galanya. Ampun dan maaf atas segala kesilapan sepanjang 8 tahun aku berada di samping kalian. Adzrin dan Intan, thanks for welcoming me here. Kalau nak tengok gambar, tunggu la aku beli kamera. Aku datang bawak baju je nih. Dan 8 paket lauk Brahim's.

4 Comments:

Blogger Adun Karamba said...

helo pak arab, gua caya luuuu

12:16 AM, September 14, 2008  
Blogger Fadzilayaty Ramli said...

akhirnya ko update gak blog ko...good luck... take care...

9:43 AM, September 15, 2008  
Blogger Huda said...

This comment has been removed by the author.

8:31 AM, September 17, 2008  
Blogger Huda said...

finally! hehe. (tak sia2 aku komen dlm blog aku) congrats, i must say. and good luck there. banyak2 kan berdoa.. utk diri, keluarga, dan negara. org musafir ni doa nya termakbul inshaALlah.

8:34 AM, September 17, 2008  

Post a Comment

<< Home